Zaterdagmorgen 10 december rond een uur of 10 maakte het koffieapparaat overuren bij Eras motorrevisie bedrijf. Er waren maar liefst 23 TAN Midden leden naar deze technische bijeenkomst gekomen. Het is lange tijd geleden dat er zoveel leden kwamen bij een technische bijeenkomst. En je snapt natuurlijk wel dat het heel gezellig werd in de eigenlijk iets te kleine kantine. Na een welkomstwoord van Jarno zijn we dan ook snel aan de rondleiding begonnen. Deze startte bij de schoonmaakmachine, waar de motoren met een waterzeep mengsel ontdaan worden van alle vuil en vet. Soms is er een dieptereiniging nodig in een ultrasoon bad. En na dat schoonmaken kan worden gestart met de revisie. Je wilt niet weten wat daar allemaal bij komt kijken en welke vele machines in de werkplaats staan. Fijn en grof straalkast om de boel weer te laten glimmen, slijpbank voor het vlakken van de kop, slijpbank voor het bewerken van de krukas. Weer een andere machine voor het lijnboren van het motorblok en ga zo maar door. Opmerkelijke is, dat vele machines zelf ook al tot de oldtimers behoren. Dit heeft te maken met de bijzondere eigenschappen die je op moderne machines niet meer tegenkomt. Je vraagt je dan ook af hoe de amateur dat in zijn schuurtje doet. Bij al deze machines werd dan ook een perfecte uitleg gegeven, die ik niet tot in detail kan herhalen. Maar ik kan je wel zeggen dat de mensen aan de lippen hingen van Jarno de eigenaar van Eras motorrevisie bedrijf . Af en toe werd er een vraag gesteld of een opmerking gemaakt die mijn kennis te boven ging. Interessant was ook het verhaal over de lagerschalen die in eigen huis worden gemaakt en bij een buitenfirma worden ingegoten met babbit. En alle nabewerkingen die daarna bij Eras nog moeten plaatsvinden om de juiste ronding/passing te krijgen. Er zijn motoren waarbij ze wel een week per lager schaal nodig hebben om hem te fabriceren. Dit gaat dan ook om zeer speciale motorblokken van rond de jaren 30, die dan weer liggen in auto’s van meer dan een miljoen euro. Maar een oplettende bezoeker moet dan toch ook weer een DS blok hebben zien liggen. En uiteraard worden de moderne koppen en motoren niet overgeslagen. Na de uitleg van al dat moois kwam nog even de hobby van Jarno aan bod. En dat vond ik echt een huzarenstukje. Jarno heeft namelijk een Mini met een drastisch verbouwd motorblok en een geheel ander interieur van een Ford in zijn Mini gebouwd. Het motorblok heeft een nieuwe kop gekregen van een motorfiets. Dit was echter niet zomaar te plaatsen, omdat de zuigers niet precies onder de kop uitkwamen. De cilinders zijn dan ook in het onderblok verplaatst. Voordeel is wel dat er nu 40% meer vermogen beschikbaar is. Het project loopt inmiddels al 5 jaar, maar het is de bedoeling dat de Mini in het voorjaar op de weg gaat verschijnen.

Aan het eind hebben we Jarno hartelijk bedankt voor zijn interessante verhaal en zoveel gedreven vakmanschap door deze jongeman, die maar niet uitverteld raakt over zijn werk en hobby.

Herman