Op zaterdag 10 dec 2011, was Piet Kruisenga, van Goslinga Anti-Roest Center uit Leeuwarden onze gast in Everdingen. 

Piet Kruisenga, is werknemer van het eerste uur en een man met zeer brede ervaring in het uitvoeren van een anti-roest behandeling  van (klassieke) auto’s door middel van een Dinitrolbehandeling

Piet is na vele jaren nog steeds superenthousiast over het Dinitol concept en kan hier met passie over vertellen. Het werd deze middag nog een bijzonder weerzien van Piet met zijn oude directeur van Dinitrol Nederland, Caspar Hartgring.

In zijn verhaal ging Piet vooral in op zijn persoonlijke ervaringen en zijn jarenlange praktijkervaring. Voor de meer theoretische  vragen was het goed dat Caspar ook in de zaal zat om de specifieke eigenschappen van de gebruikte middelen en het hele Dinitrol systeem uit te leggen. 

Een volledige Dinitrol Anti-Roest behandeling bestaat uit de volgende stappen:

1 Beoordeling
Voordat het een anti-roest behandeling kan worden gestart wordt eerst een beoordeling gedaan van de roestvorming, hierbij wordt gebruik gemaakt van een endoscoop om  in holle delen te kunnen kijken. 

2. Voorbereiding
Voor de behandeling wordt de auto uitgebreid gereinigd. Alle afdekplaten en beschermkappen worden verwijderd zodat vuile oppervlakken kunnen worden gereinigd met een oplosmiddel. Echter niet alleen de buitenkant wordt gereinigd, ook van binnen wordt de auto schoongemaakt. Plaatdelen, chassisbalken en holle ruimtes worden schoongespoten. Na het reinigen dient de auto zeker 48 uur te drogen. Daarna worden stoppen, stekkers en andere delen om toegang tot holle ruimtes te krijgen verwijderd.

3. behandeling
Voor de Dinitrolbehandeling worden drie producten gebruikt: Dinitrol ML, Dinitrol 1000 en Dinitrol Sealant.
Dinitrol ML: stopt het roestproces en wordt aangebracht op alle aangetaste en roestgevoelige delen van de auto. Niet alle roest kan worden verwijderd, daarom dringt Dinitrol ML door tot in de roestlaag en stop daar het roestproces.

Dinitrol 1000: dicht holle ruimtes, Deze laag zorgt ervoor dat holle ruimtes worden gevuld. Vocht en vuil kunnen het metaal niet langer bereiken. Na droging vormt het een dikke, wasachtige laag waardoor het zeer geschikt is voor het behandelen van holle ruimtes. Naden en kieren worden keurig afgedicht.

Dinitrol Sealant: beschermt tegen vuil, de onderkant van de auto wordt ingepakt in een laag Dinitrol Sealant. Deze laag beschermt de eerste laag Dinitrol ML tegen opspattende steentjes, strooizouten en ander vuil.

4. als laatste volgt de aflevering, met een grote schoonmaak en afspraken over een vervolgcontrole.

Een stuk wijzer en met een beetje de specifieke geur van Dinitrol in de neus werden nog een paar afspraken voor volgend jaar gemaakt.

In het voorjaar van 2012 zullen we een speciale afdelingsmiddag  organiseren waarin onze auto’s op verzoek uitgebreid op roestvorming worden onderzocht. Door de auto op de brug te zetten kan de onderzijde worden bekeken en de holle ruimten uitgebreid onderzocht met behulp van een endoscoop.

Op basis van dit onderzoek krijgt je als eigenaar een geheel vrijblijvend advies over een eventuele Dinitrol anti-roestbehandeling.

Gijs Houben